První publikovanou prací byla Mister Fuller's Revolt (Literary Cavalcade 1954). Do SF žánru vstoupil krátkou povídkou Passion Play (1962, č. Pašijová hra-Poslední obránce Camelotu/Beta 1997) v magazínu Amazing pod vedením redaktorky Cele Goldsmith, která v té době právě v Amazing a v sesterském Fantastic objevila pro žánr tak důležitá jména jako jsou Ursula K. Le Guin či Thomas M. Disch. V následujících letech se po doslova raketovém startu ocitl mezi autorskou elitou žánru, což mu umožnilo publikovat v tehdy nejvlivnějších magazínech Galaxy, F&SF a v anglickém New Worlds.
Výčet Zelaznyho kratších prací 60. let je úctyhodnou přehlídkou originality a invence, vlastností, které z něj učinily předního autora tehdy probíhající Nové vlny. Shrnuty jsou zejména ve dvojici kvalitních sbírek The Doors of His Face, the Lamps of His Mouth (1971) a The Last Defender of Camelot (1980, č. Poslední obránce Camelotu/Beta 1997, rozš. 1981), kde se objevily například povídky A Rose for Ecclesiastes (F&SF 1963-nom. Hugo, č. Růže pro kazatele-Experiment člověk/Svoboda 1983), Devil Car (Galaxy 1965-nom. Nebula, č. Bourák-Ikarie 8/91), The Doors of His Face, the Lamps of His Mouth (F&SF 1965-Nebula, nom. Hugo, č. Brány jeho tváře, lampy jeho úst-F&SF 3/96 a Staré dobré kusy/Laser 2002), The Keys to December (New Worlds 1966-nom. Nebula), This Moment of the Storm (F&SF 1966-nom. Hugo a Nebula, č. Okamžik bouře-Ikarie 12/93), Comes Now the Power (Magazine of Horror 1966-nom. Hugo, č. Síla již přichází-Poslední obránce Camelotu/Beta 1997), For a Breath I Tarry (New Worlds 1966-nom. Hugo, č. Čekám tu, nedýchám, nežiji-Poslední obránce Camelotu/Beta 1997), This Mortal Mountain (If 1967-nom. Nebula) a The Engine at Heartspring's Center (Analog 1974-nom. Nebula, č. Stroj ze Střediska lidských srdcí-Poslední obránce Camelotu/Beta 1997), z nichž ta první byla členy organizace SFWA vybrána mezi nejlepší práce publikované do roku 1966, čímž se začínající autor dostal do společnosti zasloužilých mistrů žánru. Zvýšená produkce ho v té době přinutila použít u některých povídek pseudonym Harrison Denmark. Některé z výše jmenovaných titulů se objevily rovněž v souborech Four for Tomorrow (1967=A Rose for Ecclesiastes) a The Illustrated Roger Zelazny (1978).
Kvalitní a dodnes čtivý románový debut This Immortal (čas. F&SF 1965=...And Call Me Conrad-Hugo, kn. rozš. 1966-Seiun, č. Tento nesmrtelný/Banshies 2004) zobrazuje Zemi vzdálené budoucnosti, po nukleární válce opuštěnou většinou populace, která se odebrala do vesmíru, aby tam pracovala ve službách technicky vyspělejší civilizace Veganů. Hlavní hrdina příběhu musí proti své vůli doprovázet vysoce postaveného představitele této rasy na jeho turistické cestě po Zemi, kde stojí proti ostrému nepřátelství ze strany radikálních členů hnutí bojujících proti prodeji pozemského kulturního a historického bohatství. Dr. Charles Render, psychoanalytik z krátkého SF románu The Dream Master (čas. Amazing 1965=He Who Shapes-Nebula, č. Ten, jenž tvoří-Poslední obránce Camelotu/Beta 1997, kn. rozš. 1966) je díky rozvinuté technologii budoucnosti schopen nahlížet do pacientových snů a uvážlivými zásahy léčit jeho neurózy. Za autorovo vrcholné dílo bývá často označován román Lord of Light (1967-Hugo, nom. Nebula, č. Pán světla/Classic 1995), důmyslný příběh na pomezí science fiction a fantasy, v němž je popisována společnost lidmi kolonizované planety blížící se svým pojetím hinduismu. Původní obyvatelstvo bylo poraženo a jeho zbytky přežívají v roli démonů kdesi v hlubinách planety. První osadníci využívají kontroly nad vynálezem reinkarnace k udržení téměř božského statutu spojeného s nadvládou nad technicky záměrně nepříliš rozvinutou kolonií. A v této situaci přichází v roli novodobého Budhy na scénu hlavní protagonista příběhu Sam, zakladatel nového náboženství revoltujícího proti vládnoucí tyranii. Román je ve čtenářských anketách pravidelně řazen mezi nejlepší SF díla všech dob, u nás však nebyl přijat příliš vřele, zejména díky nezodpovědné redakční práci vydavatele.
Křehký mír panující ve vzdálené budoucnosti mezi novodobými vtěleními bohů z egyptské mytologie je narušen Anubisem, který v pozoruhodném románu Creatures of Light and Darkness (1969) probudí zdánlivě neporazitelného člověka bez minulosti. Úspěch románu je limitován nezvyklou strukturou děje, jenž je rozvrstven do série krátkých a někdy nepřímo souvisejících epizod, což klade zvýšené nároky na pozornost čtenáře. Božské schopnosti propůjčené vybranému jedinci jsou rovněž námětem SF románu Isle of the Dead (1969-Apollo, nom. Nebula). Francis Sandow, člověk pocházející ze vzdálené minulosti 20. století, udržovaný díky moderním lékařským metodám v dokonalém zdravotním stavu a považovaný za člena božského pantheonu mimozemské rasy, se zde musí v nebývalém střetu postavit obdobně nadanému jedinci. Volné pokračování tvoří román To Die In Italbar (1973), v němž je lidská populace celé galaxie ohrožena neznámou chorobou a jedinou nadějí na její záchranu je člověk obdařený zázračnou mocí vyléčit jakoukoli nemoc pouhým dotykem. Tento nezvyklý talent se však za jistých okolností může stát smrtelně nebezpečným. Postkatastrofický SF román Damnation Alley (čas. Galaxy 1967-nom. Hugo, kn. rozš. 1969, č. Alej prokletí/Laser 1994) sleduje zoufale odvážnou cestu napříč radiací zamořeným americkým kontinentem, během které musí Hell Tanner překonat nástrahy zmutovaného a zdivočelého obyvatelstva při transportu léku proti rychle se rozšiřující epidemii. Román byl v roce 1977 zfilmován v režii Jacka Smighta.
Vrcholem Zelaznyho obrazotvornosti se pro mnohé čtenáře stal Amber, románový cyklus zahájený pentalogií Nine Princes in Amber (1970, č. Vládci stínů/AG Kult 1992 a Devět princů Amberu/Classic 1999 a Straky na vrbě 2006), The Guns of Avalon (1972, č. Zbraně Avalonu/Classic 1993 a Pušky Avalonu/Straky na vrbě 2006), Sign of the Unicorn (1975, č. Stín jednorožce/Classic 1993), The Hand of Oberon (1976, č. Oberonova ruka/Classic 1993) a The Courts of Chaos (1978, č. Dvory Chaosu/Classic 1994). Původní myšlenka vytvořit obdobu Durrellova Alexandrijského kvartetu a popsat události z pohledu různých členů jedné královské rodiny vzala záhy za své, snad už při zrodu sympatické ústřední postavy prince Corwina, jenž se na začátku série probouzí stižen po autonehodě ztrátou paměti. Hlavní protagonista odkryje nejprve svou příslušnost k vládnoucí rodině legendárního Amberu, jakéhosi pravzoru vrhajícího nespočet tzv. stínů, paralelních světů k nimž náleží rovněž naše Země. S postavením prince Amberu souvisí také odpovídající neobvyklé schopnosti, včetně možnosti cestovat skrze světy pouze silou mysli. Amber je však zmítán nepřehledným bojem o uvolněný trůn, nemluvě o vleklém nepřátelství s říší Chaosu. Síť intrik ohrožuje rovnováhu i samou existenci celé říše a je nadmíru lákavou příležitostí k uvolnění autorovy bohaté fantazie. Pentalogie byla nejprve shrnuta do dvou svazků pod názvem The Chronicles of Amber Volumes I & II (1979) a nedávno vyšla v jedné knize pod titulem The First Chronicles of Amber (1999=Chronicles of Amber).
Komerční úspěch a zařazení do zlatého fondu žánru fantasy přirozeně nemohly zůstat bez odezvy, což vedlo ke vzniku volného pokračování v podobě pentalogie Trumps of Doom (1985-Locus, č. Trumfy osudu/Classic 1994), Blood of Amber (1986, č. Krev Amberu/Classic 1994), Sign of Chaos (1987, č. Znamení Chaosu/Classic 1994), Knight of Shadows (1989, č. Rytíř stínů/Classic 1994) a Prince of Chaos (1991, č. Princ Chaosu/Classic 1994). Obdobná dobrodružství Corwinova syna Merlina nemohla přes veškerou snahu a stále nevysychající invenci dodat románům původní kouzlo neotřelosti. Celkově jde tedy o stále nadprůměrně, přesto však již poněkud slabší dílo, což lze u podobně rozsáhlé série očekávat. Všech deset dílů bylo shrnuto do knihy The Great Book of Amber: The Amber Chronicles 1-10 (1999). Jako průvodce po okouzlujícím světě Amberu posloužily mimo beletrii patřící tituly Roger Zelazny’s Visual Guide to Castle Amber (1988, sp. Neil Randall, č. Hrad Amber: Obrazový průvodce/Mustang 1995) a The Complete Amber Sourcebook (1996) od Theodora Krulika. Sám Zelazny se do světa Amberu vrátil ještě v kratších pracích The Salesman's Tale (Amberzine 1994, č. Obchodníkův příběh), The Shroudling and the Guisel (Realms of Fantasy 1994, č. Kryptové a maskan-Ikarie 3/96), Coming to a Cord (Pirate Writings 1995, č. Jak přijít k provázku), Blue Horse, Dancing Mountains (Wheel of Fortune, ed. Roger Zelazny 1995, č. Modrý kůň, roztančené hory) a Hall of Mirrors (Castle Fantastic, ed. John De Chancie a Martin Greenberg 1996, č. Chodba zrcadel), kde se pokusil zakončit některé volné dějové linie zanechané po vydání posledního románu série. Povídky vyšly v jednom svazku poprvé jako součást souboru Manna from Heaven (2004), u nás se objevily ve sbírce Amber: Chodba zrcadel (2005). Tajemství samotného vzniku Amberu a důvody jeho nepřátelství s dvory Chaosu se po smrti autora pokusil odkrýt John Gregory Betancourt v trilogii The Dawn of Amber (2002, č. První stín Amberu/Classic 2003), Chaos and Amber (2003, č. Amber a Chaos/Classic 2004) a To Rule in Amber (2004).
Střet přísně vědeckého a magického světa na jediné planetě je kulisou k okouzlující fantasy Jack of Shadows (1971-nom. Hugo, č. Jack, pán stínů/Straky na vrbě 2000), v níž sledujeme barvité osudy mocného kouzelníka a vychytralého zloděje Jacka prahnoucího po pomstě za své zneuctění. Román Today We Choose Faces (1973) je čistokrevnou dobrodružnou SF, v níž je bývalý zločinec Angelo Di Negri probuzen z kryogenického spánku do světa budoucnosti, ve které lidstvo žije pod ochranou gigantického domu rozpínajícího svá křídla po povrchu osmnácti světů. Svrchovaní vládci tohoto domu, tajná rodina klonů, tvarují po celá staletí lidstvo na cestě k méně agresivnímu chování. Cílem je naučit lidskou společnost životu v míru a pokoji tak, aby mohla opustit svazující bezpečí domu. Tento ambiciózní projekt je však ohrožen násilnými činy tajemného vraha tiše likvidujícího členy vládnoucí rodiny. Hrdina zábavného SF románu Doorways in the Sand (1976-nom. Hugo a Nebula, č. Vchody v písku/Banshies 2003) je nucen opustit pohodlí akademického života při hledání vzácného mimozemského artefaktu, ve kterém se mu budou hodit veškeré vědomosti a schopnosti nashromážděné během dlouholetého studia.
Úspěšnou novelu Home Is the Hangman (Analog 1975-Hugo a Nebula, č. Kat se vrací-Ikarie 3/95 a Hangman-Mé jméno je legie/Aradan 1995) doplnil o další dvě kratší práce v souboru My Name Is Legion (1976, č. Mé jméno je legie/Aradan 1995), kde se zabývá osudy nadaného programátora, jenž získal absolutní svobodu poté, co se vyhnul povinné registraci v centrální databázi určené ke kontrole veškerých občanských aktivit. Science fiction román Bridge of Ashes (1976) je příběhem Dennise Guise, nadaného telepata, pro kterého je neustálá přítomnost cizích myslí uvnitř vlastního vědomí spíše prokletím. V románu Deus Irae (1976) dokončil rozepsaný příběh Philipa K. Dicka, jenž se v té době obával pro něj obtížného tématu křesťanství. Neobvyklý hrdina, muž bez končetin, se zde vydá na pouť postapokalyptickým světem s úkolem nalézt Boha hněvu – člověka, který jako první „zmáčkl tlačítko“ a odstartoval tím Třetí světovou válku. Rod Dorakeen, muž neznámého původu a poslání, je v románu Roadmarks (1979, č. Poslední odbočka na Babylon/Classic 1997) jedním z vyvolených, obdařen možností vstupu na Cestu protínající prostor i čas. Nyní však čelí vážnému nebezpečí ze strany bývalého přítele, jenž se ho za pomoci nájemných vrahů snaží za každou cenu zabít.
Povídková tvorba 70. až 90. let byla shrnuta do souborů Unicorn Variations (1983-Locus), Frost and Fire (1989), Gone to Earth (1991) a částečně i v přepracovaném The Last Defender of Camelot (2002). Z osmdesátých let jmenujme především povídky Unicorn Variation (IASFM 1981-Hugo a Seiun, č. Varianty s jednorožcem-Síň slávy mistrů fantasy 1/Baronet 2004 a a Partie s jednorožcem-Síň slávy mistrů fantasy 2/Baronet 2004), 24 Views of Mt. Fuji, by Hokusai (IASFM 1985-Hugo, nom. Nebula, č. 24 pohledů na horu Fudži od Hokusaie-Cthulhu 2000/Polaris 2001) a Permafrost (Omni 1986-Hugo, nom. Nebula, č. Permafrost-Nejlepší povídky sci-fi roku 1987/Laser 1999), z pozdějších prací pak stojí za zmínku tituly Come Back to the Killing Ground, Alice, My Love (Amazing 1992) a The Three Descents of Jeremy Baker (F&SF 1995, č. Tři sestupy Jeremyho Bakera-F&SF 5/98). Hodnota v limitovaném nákladu vydaných souborů And the Darkness is Harsh (1994) a A Rhapsody in Amber (1981) je spíše sběratelská. Téměř každý mistr fantastiky se během své kariéry pokusil sestavit alespoň jednu antologii a Zelazny nebyl hlavně na sklonku života výjimkou, což dokládají tituly Nebula Award Stories 3 (1968), Warriors of Blood and Dreams (1995), Wheel of Fortune (1995), The Williamson Effect (1996) a Forever After (1995). Mimo fantastický žánr zavítal ve své básnické tvorbě, poezii shrnul do souborů Poems (1974), When Pussywillows Last in the Catyard Bloomed (1980), To Spin is Miracle Cat (1981) a Hymn to the Sun: An Imitation (1996).
Ve fantasy románu Changeling (1980, č. Podvrženec/Straky na vrbě 2001) je syn čaroděje po porážce svého příliš ambiciózního otce přenesen do technologicky orientovaného světa a vyměněn za syna mladého inženýra. Vrozené schopnosti obou chlapců se však projeví navzdory nepochopení u okolí, a tak se po letech musí magicky nadaný mladík Pol Detson vrátit do světa kouzel, aby v boji o udržení rovnováhy porazil technického génia Marka Maraksona. Volné pokračování tvoří román Madwand (1981, č. Divomág/Straky na vrbě 2004), v němž se Pol musí jako čaroděj nevídaného přirozeného nadání podvolit náročnému cvičení svých dosud netrénovaných schopností. Oba romány vyšly v jednom svazku pod titulem Wizard World (1989). V souboru Dilvish, the Damned (1982, č. Prokletý Dilvish/Laser 1994 a Straky na vrbě 2004) byla shrnuta série kratších prací, v nichž se k pomstě odhodlaný Dilvish za doprovodu kovového koně Blacka pokouší dostihnout ďábelského čaroděje Jerelaka, jenž ho svým prokletím na několik set let uvrhl do samotného pekla. Dilvish se poprvé objevil na stránkách časopisu Fantastic již v roce 1965, ale celá série byla zakončena až románem The Changing Land (1981, č. Proměnlivá země/Beta 1997 a Země změn/Straky na vrbě 2005), v němž je při pronásledování nenáviděného Jerelaka spolu s několika dalšími uvězněn ve Věčném hradu na nekontrolované cestě časoprostorem. Z celkem jedenácti prací cyklu jmenujme také samostatně vydanou povídku The Bells of Shoredan (čas. Fantastic 1966, kn. 1979).
V SF románu Eye of Cat (1982, č. Oko kočky/Aradan 1995) se Billy, poslední stopař kmene Navajo, pokouší za pomoci telepatické kočky dopadnout vesmírného vetřelce plánujícího vraždu generálního tajemníka OSN. V poměrně vydařené spolupráci s Fredem Saberhagenem vznikl SF thriller Coils (1982), jehož hrdina využívá při pátrání po své ztracené minulosti schopnost vyslat své vědomí do jakéhokoli elektronického zařízení. Za pomoci Freda Saberhagena vznikl rovněž kritikou rozporuplně přijatý román The Black Throne (1990, č. Černý trůn/Banshies 2006), osobitá pocta dílu Edgara Allana Poea, který si zde vymění místo se svým paralelním alter egem – Edwardem Perrym a jako géniem prokletý fantasta skončí v našem světě, zatímco Perry prožívá četná dobrodružství v romantickém světě podivných vizí pocházejících z literárního odkazu světoznámého fantasty 19. století. Mezitím vyšel samostatný román A Dark Traveling (1987), mládeži určený příběh čtrnáctiletého chlapce – vlkodlaka a jeho pátrání po nezvěstném otci, který tajemně zmizel v jedné z paralelních dimenzí. V science fantasy románu The Mask of Loki, (1990, sp. Thomas T. Thomas) je zobrazen po celá staletí trvající souboj francouzského rytíře Thomase Amneta a nesmrtelného arabského čaroděje Hasana as Sabaha. V románu Flare (1992, sp. Thomas T. Thomas) stojí lidstvo díky rozrůstající se těžbě vesmírného nerostného bohatství na úsvitu zlatého věku, jenž je však vážně ohrožen nestabilitou životodárného Slunce.
Démon Azzie Elbub se v jiskřivé humoristické fantasy Bring Me the Head of Prince Charming (1991, sp. Robert Sheckley, č. Přines mi hlavu čarovného prince/Classic 1994) snaží při příležitosti konce tisíciletí získat nadvládu nad příštím miléniem pro mocnosti Pekla, jehož byrokracie a korupce jsou mu v plánu na znovu zinscenování známého pohádkového příběhu mnohem větší překážkou než síly dobra. Prohnaný démon Azzie se objevuje rovněž v románech If at Faust You Don't Succeed (1993, sp. Robert Sheckley, č. Jeho temná magie/Banshies 2006) a A Farce to be Reckoned With (1995, sp. Robert Sheckley), kde je opět zapojen do věčného zápasu mezi dobrem a zlem. Vypravěčem skvělého fantasy románu A Night in the Lonesome October (1993-nom. Nebula, č. Noc v osamělém říjnu/Banshies 2002) je sympatický pes Čmuchal, který se spolu se svým pánem Jackem účastní tajemné Hry, v níž jim jde o uzavření Brány vedoucí do neznámých končin prastarých ras hrozících průnikem do nic netušícího pozemského světa 19. století. Román Psychoshop (1998) vznikl dokončením obsáhlého fragmentu z pozůstalosti Alfreda Bestera, který zde uprostřed moderního Říma vytvořil tisíce let starý obchod, kde lze za patřičnou cenu koupit prostě cokoliv.
Naopak z pozůstalosti Rogera Zelaznyho pochází dvojice románů, které v následujících letech dokončila blízká přítelkyně Jane M. Lindskold. V překvapivě kvalitním románu Donnerjack (1997, sp. Jane M. Lindskold) sledujeme příběh zkušeného programátora a tvůrce počítačově generovaného světa virtuální reality, z něhož hodlá získat zpět svou zesnulou manželku. Čínské mytologie využívá bohužel již méně povedený román Lord Demon (1999, sp. Jane M. Lindskold), v němž je mocný démon Kai Wren vyrušen z dlouholetého života v ústraní vraždou svého služebníka a přítele. Hledání viníků ho přivede na stopu spiknutí vedoucího přímo k porušení křehkého míru mezi bohy a démony. Z bohatého díla můžeme jmenovat ještě mimo fantastiku stojící westernový román Wilderness (1994, sp. Gerald Hausman) či samostatně publikované novely Here There Be Dragons (1992) a Way Up High (1992), které v tomto vydání ilustroval Vaughn Bodé. Podle autorovy osnovy vznikla románová trilogie Alien Speedway, zahrnující romány Clypsis (1987) od Jeffreyho A. Carvera, Pitfall (1988) a The Web (1988) od Thomase Wyldea. Zelaznyho životem a dílem se zabývá Carl B. Yoke ve studii Roger Zelazny (1980), Theodore Krulik v knize Roger Zelazny (1986) a Jane M. Lindskold opět pod titulem Roger Zelazny (1994). Zajímavou poctou dílu Rogera Zelaznyho je antologie Lords of Fantastic (1998), v níž své práce shromáždili četní přátelé, spolupracovníci i známí spisovatelé hlásící se k autorova odkazu.